twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :) UNICEF

"Sindromul de panică în Oraşul Luminilor" - de Matei Visniec


"Sunt omul care trăieşte între două culturi, între două sensibilităţi, care are rădăcinile în România şi aripile în Franţa" - Matei Visniec

Nascut la 29 Ianuarie 1956, in Bucovina, la Radauti (oras ce este prezentat de insusi scriitorul ka fiind "un fabulos taiat in doua", cu tot cu cimitir, de o cale ferata, ce reprezinta pentru M. Visniec, axa de simterie a universului - (nota: "Cafeneaua Pas-Parol")), Matei Visniec este un dramaturg si poet, ce isi desfasoara activitatea in prezent in Franta. A studiat filozofia si istoria la Universitatea din Bucuresti si a fost colaborator al revistei "Cenaclul de Luni", coordonat de profesorul Nicolae Manolescu. (Wiki + Hotnews)

Matei Visniec, dramaturgul ar spune oricine, ei bine nu, prozatorul. Dupa 25 de ani Matei Visniec revine cu un al-2-lea roman, care marcheaza bilantul vietii sale petrecuta intr,o permanenta pendulare intre Franta si Romania. In ultimii 20 de ani, Matei Visniec a scris in Franceza. A simtit insa nevoia akum sa se intoarca acasa, prin acasa intelegand limba romana. Asa s,a nascut ultimul sau roman: "Sindromul de panica in Orasul Luminilor", considerat cel mai bun roman optzecist..

MV: "Acest roman incheie, oarecum, o etapa din viata mea, pt ca imi dau seama ka mi,am trait jumatate din viata mea de adult in Romania si jumatate din viata mea de adult in Franta si in acelasi timp e povestea unor scriitori ratati la Paris, care se razbuna, care se revolta si in acelasi timp este imaginea acestor milionae de carti moarte care incep sa se adune in jurul nostru, pentru ca in fiecare librarie in care intram, sunt carti care nu vor fi citite niciodata."

Matei Visniec, cel mai jucat dramaturg roman in viata, traieste la Paris. In 1987 a fugit din Romania comunista unde piesele sale erau interzise. Astazi in era mondializarii, el crede ka altele sunt pericolele care ameninta literatura.

MV: "Fenomenul editorial din ultimii ani este absolut aberant. Ganditi.va ka in Franta, de pilda, apar 800 de romane noi, 800 de romane. Cate romane poate citi un om? El trebuie sa aibe niste criterii. Care sunt criteriile lui? - Publicitatea".

La 53 de ani, Matei Visniec a ajuns in manulalele scolare, prin piesa de teatru: "Ultimul Godot". Se declara un refelxiv, pasionat de arta ceaiului si crede ka un scriitor trebuie sa,si pastreze intotdeauna luciditatea.

MV: "Am impresia ka uneori am trait doua vieti: in doua limbi, in doua tari, in doua culturi diferite. Sunt intr,un moment, asa, ciudat al vietii mele, nici nu mai stiu aproape bine unde sunt. Sunt la o frontiera de fapt, merg pe marginea unei frontiere intre doua culturi, si am o privire si in stanga si in dreapta destul de ampla. "

0 comentarii: